IPPI Tudományos Estek - Befogadó intézmények - A megoldás kulcsa a részletekben rejlik

IPPI Tudományos Estek - Befogadó intézmények - A megoldás kulcsa a részletekben rejlik
10/11

2024. október 11. 18:00 - 20:00

Zoom

10/11

2024. október 11. 18:00 - 20:00

Zoom


IPPI Tudományos Estek
Befogadó intézmények - A megoldás kulcsa a részletekben rejlik

2024.10.11. péntek 18:00 Zoom
https://ppk-elte-hu.zoom.us/j/97687068239
Meeting ID 976 8706 8239

Program:
18:00 – 18:05 Köszöntő
Prof. dr. Győri János egyetemi tanár, ELTE PPK

18:05 - 18:35 Mi fán terem az inkluzív intézményvezetés – a SISL projekt bemutatása
Dr. habil. Perlusz Andrea főiskolai tanár, ELTE BGGYK

A 2019-22 között a European Agency for Special Needs and Inclusive Education (továbbiakban Európai Ügynökség) által megvalósított projektben az inkluzív iskolavezetés (Supporting Inclusive School Leadership továbbiakban SISL) témakörét jártuk körül Magyarországon és további három európai országban (Málta, Írország, Svédország). A SISL projekt célja az volt, hogy feltérképezzük, milyen módon lehet segíteni és fejleszteni az inkluzív iskola vezetését helyi és nemzeti szintű politikai keretek és támogatási mechanizmusok révén. A projekt többek között megpróbálta tisztázni az inkluzív intézményvezetés fogalmát, meghatározni az inkluzív intézményvezetés standardjait, és szakpolitikai ajánlásokat fogalmazott meg az inkluzív intézményvezetésre vonatkozóan.
Mindezek mellett a SISL projekt keretében kidolgozásra került egy önértékelési eszköz, mely segítséget nyújthat az iskolavezetőknek és szakpolitikusoknak az inkluzív intézményvezetés irányába történő elmozduláshoz. Előadásomban ennek a munkának a legfontosabb megállapításait és a hazai elővizsgálat tapasztalatait mutatom be.

18:35 – 19:00 Kérdések/válaszok, vita

5 perc szünet

19:05 – 19:35 „Kapásból megmondták, hogy nem fogadnak vak gyereket” – Látássérült személyek iskolai tapasztalatai
Dr. Lendvai Lilla egyetemi adjunktus, ELTE PPK IPPI

Az intézményvezetés és a pedagógusok attitűdje meghatározó a látássérült diákok iskolai integrációjában. Azt, hogy mi jellemzi a látássérült diákok oktatási intézményekben szerzett tapasztalatait, 2016 és 2017 között vizsgáltam 31 felnőtt látássérült személlyel felvett félig strukturált interjúk segítségével, melyeket kvalitatív tartalomelemzéssel elemeztem. A retrospektív vizsgálatok során feltártam a látássérült személyek szegregált és integrált intézményekkel kapcsolatos tapasztalatait és vélekedéseit, a pedagógusok szerepének jelentőségét, az intézményi fogadókészség jellemzőit, valamint a kortársak észlelt attitűdje mellett a látássérült diákok osztályon belüli helyzetét is.

19:35 – 20:00 Kérdések/válaszok, vita

20:00 Zárszó
Prof. dr. Győri János egyetemi tanár, ELTE PPK IPPI


Dr. habil. Perlusz Andrea gyógypedagógus, speciális pedagógia szakos tanár és szakpedagógus, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar habilitált főiskolai tanára. Több tízéves tapasztalattal rendelkezik az integrált – inkluzív nevelés – oktatás területén, számos inkluzív intézményfejlesztési folyamatban és képzésben szerzett tapasztalatot. Fő kutatási területe a befogadó közösségek attitűdje a fogyatékossággal élő személyek iránt, valamint a hallássérült személyek identitásának kérdései, beilleszkedése a többségi nevelési-oktatási intézményekbe. 2017 óta Magyarország szakmai kéviselője a European Agency for Special Needs and Inclusive Education nevű szervezetben. Az MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság Gyógypedagógiai Albizottságának elnöke.  

A témához kapcsolódó publikációi: 
Perlusz Andrea: Az inkluzív intézményvezetés és az inkluzív nevelés-oktatás összefüggései / Educatio 29 :3 pp. 350-362. 13 p. 2020.

Andrea Perlusz: Inclusive School Leadership (2021). Fogyatékosság és társadalom (Hungarian Journal of Disability Studies & Special Education) 2021/2 pp. 25. https://fogyatekossagtudomany.elte.hu/wp-content/uploads/2022/01/FT_2021_2_angol_final_220124.pdf


Dr. Lendvai Lilla az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar Interkulturális Pedagógiai és Pszichológiai Intézet mesterképzésének elvégzését követően a PPK Pszichológiai Doktori Iskolában folytatta doktori tanulmányait, konzulense dr. Nguyen Luu Lan Anh, opponense pedig dr. Perlusz Andrea volt. Kutatásai középpontjában a mesterképzés óta a fogyatékos személyekkel kapcsolatos attitűdök, valamint a látássérült személyek ezekre vonatkozó percepcióinak vizsgálata áll, különös tekintettel a nőiséggel, maszkulinitással és szülői szerepekkel kapcsolatos megélésekre. A témát fogyatékosságtudományi perspektívából közelíti meg, a gender aspektusok pedig kiemelkedő jelentőséggel bírnak kutatásaiban.